Om boken
Sport Marketing, andra upplagan – höstens mest välkomna nyhet!
Själva begreppet sport marketing kan beskrivas på två olika vis:
- Marknadsföring av en sport
- Marknadsföring genom en sport
Boken riktar sig i första hand till dem som är verksamma inom affärs- och verksamhetsutveckling samt marknadsföring och försäljning inom den svenska idrottsbranschen, men även till dem som utbildar sig inom aktuellt område på universitet, högskolor samt andra utbildningsinstitut.
För att tillgodogöra sig innehållet, och få största möjliga nytta av detsamma, uppmanas den enskilde läsaren att fortlöpande genom boken ställa sig två frågor:
Vad innebär det här för mig?
Vad innebär det här för min verksamhet?
Innehållsförteckning
- Introduktion till sport marketing
- Strategisk marknadsföring inom sport
- Produkt – Fallstudie Svenska Orienteringsförbundet
- Pris – Fallstudie Rögle BK
- Plats – Fallstudie Destination Kalmar
- Påverkan – Fallstudie Brynäs IF
- Marknadssegmentering – Fallstudie Wermdö G & CC
- Att utveckla varumärken inom sport – Fallstudie RF (SM-veckan)
- Studier rörande konsumenten av sport – Fallstudie Upplevelseinstitutet
- Konsumtion av sport i olika perspektiv – Fallstudie RF (Enheten för uppföljning och utvärdering)
- Marknadsföring via kunddatabaser inom sport marketing – Fallstudie Swedish Open
- Försäljning – Fallstudie Svenska Hockeyligan
- Souvenirer – Fallstudie Svenska Fotbollförbundet
- Medierättigheter – Fallstudie Commercial Sports Media
- Sport marketing – legala aspekter, författat av Emil Ödling, advokat och delägare DLA Piper Sweden
- Framtiden för sport marketing – Fallstudie DMC in Sports