Författarna

Anders Ericsson har arbetat inom flera av de stora organisationerna i svensk idrott, t ex Svenska Fotbollförbundet och Hockeyallsvenskan, där han som operativt ansvarig byggde upp ligaorganisationen Allsvenska Hockeyföreningen i början av 2000-talet. Anders har praktisk erfarenhet av marknadsförings- och försäljningsarbete från ett flertal branscher via Johnson & Johnson, Arla och reklambyrånätverket McCann Erickson. Parallellt med dessa anställningar och periodvis på heltid har Anders arbetat som TV-kommentator, både i Sverige och internationellt. Anders har vidare varit medarbetare på rättighetsbolaget ISPR samt var delaktig i lanseringen av TV-kanalen SPORT-Expressen (idag Sportkanalen).
Anders Ericsson är idag verksam som författare, föreläsare och konsult inom sport marketing. Detta är den andra boken om sport marketing, den första utkom 2014.
Anders Ericsson studerade internationell ekonomi i Lund 1988-92.

Jonas Persson grundade 1994 TV-rättighetsföretaget IEC in Sports och var VD för företaget fram till 2011. Det franska medieföretaget Lagardère köpte 2007 IEC in Sports, som då representerade över 200 idrottsevenemang runt om i världen. Jonas etablerade IEC in Sports som en ledande aktör inom handeln med TV-rättigheter och TV-produktion globalt. Efter 2007 fokuserade IEC in Sports även på drift av idrottsevenemang, framför allt i Sverige.  Jonas har jobbat med flera av de stora internationella idrottsförbunden, såsom Internationella Friidrottsförbundet (IAAF), Internationella Volleybollförbundet (FIVB), internationella fotbollsligor samt arrangörer av ATP – och WTA-tävlingar i tennis och en rad andra sporter. IEC och Jonas började redan på 90-talet att kommersialisera rättigheter kring sportevenemang på Internet. 2012 blev Jonas verksam som rådgivare åt investmentbanken Stella Advisors, som sedan 2015 är partner i Jonas nya rådgivningsföretag Commercial Sports Media (CSM). CSM har bl a uppdrag som rådgivare åt Svenska Hockeyligan (SHL) och finska hockeyligan (Liiga). I den rollen har bolaget varit drivande till ett par av de största rättighetsaffärerna någonsin i Norden. I CSM är Jonas operationell partner med Anders Wistrand och Per Lundquist.
Vid sidan av den kommersiella verksamheten har Jonas ideella uppdrag i styrelserna för Kalmar FF och IFK Stocksund.
Jonas Persson studerade internationell ekonomi i Lund 1988-92 och arbetade 1985-1993 som sportjournalist på Östra Småland, Barometern, Sydsvenskan, Expressen och Idrottens Affärer.

Emil Ödling är advokat och delägare på advokatfirman DLA Piper Sweden där han leder verksamhetsgruppen för IPT; intellectual property and technology. Emil har över tio års erfarenhet av idrottsrelaterad juridik, och arbetar med svenska och internationella klienter inom bl.a. ishockey, fotboll, tennis och alpinsport. Emil har författat kapitel 15 i denna bok; Sport Marketing – Legala aspekter.