Att satsa

Anders EricssonSatsningar av olika slag är ett återkommande tema inom elitidrotten och givetvis även ett kärt samtalsämne. Dessa satsningar kan vara allt ifrån väl underbyggda samt genomförda, vidlyftiga eller fullständigt verklighetsfrånvända, för att nämna några varianter. I samband med seriepremiärer för diverse arenaidrotter är det närmast regel i förhandssnacket att de deltagande lagen delas in i olika kategorier baserade på just nivån av satsning.

Inför årets upplaga av Hockeyallsvenskan är förutsättningarna som ges av seriesystemet upplagda för att tala om just satsningar. Nytt för i år, och endast denna säsong, är att ett lag från Hockeyallsvenskan är garanterat avancemang till SHL. Vinnaren respektive tvåan i grundserien ställs mot varandra i en direkt final över fem matcher. Vinnaren går till SHL. Visst låter det frestande för styrelsen, den operativa ledningen med klubbdirektören i spetsen och övriga intressenter? NU ELLER ALDRIG! DEN HÄR CHANSEN KOMMER INTE IGEN! JÄRNET! Huruvida detta är en god idé eller inte beror helt och hållet på vad satsningen innebär för klubben. Detta under hela tiden satsningen pågår, om den bär hela vägen in i framtiden eller om den inte bär.

Det är lätt att ryckas med i stunden, att där och då tycka att det är en god idé. Vem vill inte att den egna klubben ska satsa och i detta fall avancera till SHL? Frågan blir hur stor viljan är att tänka i termer av olika konsekvenser. Den första frågan ansvariga i klubben måste ställa sig är hur en satsning som möjligen leder till ett avancemang stämmer med den övergripande planen för verksamheten.

På generell basis, en verksamhet med en tydlig idé om den egna identiteten inklusive en väldefinierad vision strävar framåt på ett sätt som i idealfallet beskrivs med tre nyckelord:

Många blir de frågor som kräver svar i samband med en satsning. Konkreta svar som bygger på verklighetsförankring, i motsats till glädjekalkyler och rent önsketänkande. Hur påverkas verksamheten i helhet om en oproportionerligt stor del av resurserna koncentreras till representationslaget? Får det negativa konsekvenser? På kort sikt – på lång sikt? Har klubben en professionell organisation som klarar av att genomföra satsningen? Detta handlar inte bara om organisationen kring själva laget utan berör samtliga delar. Hur måste organisationen utvecklas om satsningen bär frukt och det blir t ex avancemang? Får befintlig arena följa med i avancemanget, det vill säga klarar dagens arena kraven i en högre serie? Om inte, vilken plan finns i så fall? Vidare, hur ser förutsättningarna som omger verksamheten ut? Finns det underlag i staden/regionen för att driva en klubb i en högre liga i termer av t ex publik och samarbetspartners? Många blir de frågor som kräver svar. Listan kan göras längre eller annorlunda, beroende på sammanhanget och satsningens karaktär samt vad den är tänkt att leda till.

Om den operativa ledningen med stöd av styrelsen kan uppvisa en plan som tål dagsljus, inklusive en seriös konsekvensanalys, som tydligt visar att det finns en väg framåt för klubben oavsett utfall, kan en satsning sättas på banan. Om det däremot handlar om att hela verksamheten äventyras om önskat resultat uteblir, eller att satsningen riskerar att leda till en seger som beskrivs i termer av pyrrhus, ska ansvariga med styrelseordföranden i spetsen dra i handbromsen.

Med Hockeyallsvenskan i åtanke, hur ser planen respektive konsekvensanalysen ut i de klubbar som nu spänner bågen? Finns förutsättningarna för att sätta en satsning på banan med hänvisning till resonemanget ovan, eller är det så, handen på hjärtat, att det inte är aktuellt att lyss till den sträng som brast?