Att hålla sig till planen

Ett framgångsrikt försäljningsarbete bedrivs med fördel på långsiktig basis. Marknadsföraren av sport formulerar en strategisk plan byggd på tydlighet samt relevans, och håller sig sedan till denna. I planen återfinns bland annat en beskrivning av kärnverksamheten samt en vision som anger vart man är på väg, vilket idealtillstånd man eftersträvar. Här anges också verksamhetens kärnvärden, vilka man bygger sitt försäljningsarbete på. Kopplat till detta skapas sedan affärsplaner på kort sikt, ofta per säsong.

I förekommande fall tränger sig den omgivande verkligheten på, och när detta sker kan ovanstående utmanas. Är hela organisationen, från styrelsen och ut i de olika delarna, med på tåget? Tror alla på den rådande ordningen, eller börjar det komma önskemål om modifieringar, större eller mindre, av den inriktning som gäller? Om och när detta sker gäller det styrelsen och den operativa ledningen att hålla tungan rätt i mun. Panik och liknande tillstånd, som tenderar att kasta långsiktigheten överbord, måste undvikas.

Den spanska fotbollsklubben Athletic Bilbao står inför ett intressant, och för denne krönikör kittlande dilemma. Klubbens läge i tabellen är något utsatt, vill det sig illa kan säsongen sluta med degradering ur La Liga, vilket aldrig tidigare har inträffat. Det kan således behövas förstärkningar i truppen. Klubben har som uttalad ambition att vara baskisk. Detta innebär i perspektivet spelare att endast den som har en stark anknytning till regionen kan ikläda sig tröjan i fråga. Man måste vara född i, eller ha varit bosatt i Baskien sedan unga år för att kunna komma på fråga. Vad händer om den kompetens som eventuellt krävs för att rädda kontraktet ej står att finna utifrån de tydliga kriterierna? Ska klubben göra ett undantag, eller stå fast vid sin långsiktiga plan och i värsta fall ramla ur?

Frågan är ytterst vad som är viktigast. Ska en verksamhet vara lojal gentemot den långsiktiga inriktning som har fastslagits, eller är det resultatet den enskilda säsongen som ska styra besluten?

Det försäljningsarbete som en idrottsverksamhet bedriver riktar sig mot utövare, åskådare och samarbetspartners. Arbetet bygger på det aktuella varumärket, och de förutsättningar som detta ger. Ett nyckelord i sammanhanget stavas trovärdighet. I exemplet Athletic Bilbao ovan kan vi utläsa att försäljningsarbetet i termer av t ex relationsbyggande gentemot olika målgrupper baseras på en regional identitet. Det är den som står i centrum. Det är den olika intressenter köper och vill vara en del av. Om detta skulle ändras via ett undantag skadas trovärdigheten. Slutsatsen blir att om man viker från den långsiktiga strategin räddar man möjligen situationen kortsiktigt, men samtidigt kan de långsiktiga konsekvenserna bli så mycket värre. Ett försäljningsarbete vars trovärdighet skadas, eller till och med går förlorad, kommer att tappa fart. Detta till stora och växande problem för verksamheten.

Rådet till den baskiska klubben blir att hålla sig till planen. Ett varumärkes styrka byggs under lång tid. Ett enda felaktigt beslut kan på ett ögonblick rasera alltihop. Hellre då att, om det skulle gå så illa, starta om i den lägre divisionen med den uttalade målsättningen att åter etablera sig på högsta nivå när livet så medger. Deras anhängare kommer knappast att överge dem i den utmaningen.