Försäljningsutveckling med förhinder
En vital del av en idrottsorganisations, t ex ett specialidrottsförbunds, utvecklingsarbete är det som bedrivs inom affärsutveckling. Förbundets försäljningsarbete med andra ord. Må så vara att det ofta inte är så högt prioriterat som man skulle önska. Alla andra delar av utvecklingsarbetet blir naturligt lidande om resurserna in i organisationen hamnar på en för låg nivå. Vidare, en viktig del av nämnda försäljningsarbete är att identifiera och slå vakt om de rättighetsområden som uppstår i samband med verksamhetens bedrivande. Att behålla kontrollen över sina produkter för att kunna utveckla försäljningsarbetet kring dessa. Detta är ibland lättare sagt än gjort.
Nyligen kom beskedet att Charlotte Kalla bryter med skidlandslagets träningsgrupp. Landslagets största affischnamn på damsidan kommer att träna på egen hand under ledning av Magnus Ingesson, med sikte på att göra ett så starkt resultat som möjligt vid VM i Lahtis 2017. Att satsa på egen hand innebär självklart att det måste finnas en plan för finansieringen; det kostar att ligga på topp. En naturlig del av hennes plan är därför att skaffa egna sponsorer.
Ett närliggande exempel på samma typ av situation har vi kunnat följa i Norge, där Petter Northug har valt att gå sin egen väg, och i detta ta hjälp av COOP som finansiär av satsningen. Detta har gjort att han har hamnat i konflikt med sitt förbund, där det finns en konkurrerande sponsor.
Dessa båda exempel är i sig inte unika för just längdskidåkningen, utan liknande konfliktsituationer finns att hitta inom olika sporter. Saken är den att detta sannolikt kommer att bli allt vanligare framöver, vilket är en delikat problematik för specialidrottsförbunden att hantera. Konkurrensen om samarbetspartners blir allt hårdare, dels mellan olika idrotter, men även för idrotten gentemot andra företeelser inom det vi kan benämna underhållningsindustrin. Att konkurrensen dessutom hårdnar inom en och samma idrott gör inte livet enklare för den som jagar resurser för att bedriva och utveckla sin verksamhet.
Frågan är hur hårt t ex Svenska Skidförbundet ska gå fram när det handlar om landslagsåkare som väljer att gå sin egen väg. Hur ser konsekvensanalysen ut på kort respektive lång sikt? Vad är bäst för längdskidåkningen å ena sidan samt för Svenska Skidförbundet å andra sidan? Ska man vara benhårt principfast och proklamera att om man önskar representera sitt land i landslagssammanhang är man med fullt ut? Eller finns det utrymme för en gyllene medelväg där man hittar ett förhållningssätt som alla parter inte bara kan acceptera, utan förhoppningsvis även vinner på? Det är inga lätta frågor att svara på, men de kräver likafullt svar. Denna problematik sätter tydligt ljuset på hur viktigt det interna försäljningsarbetet är i t ex landslagssammanhang, det vill säga hur ett förbund bygger relationen till de aktiva. Optimalt vore givetvis om man genom detta försäljningsarbete kan förhindra att dylika situationer uppstår. Historien straffar den som kommer för sent.
I termer av försäljningsarbete kan det bli en pedagogisk utmaning att förklara för en potentiell (eller befintlig) samarbetspartner hur produkten landslaget egentligen ser ut. ”Jodå, du samarbetar med hela landslaget, fast du har inte tillgång till åkare X, Y och Z. Dessa har egna samarbetspartners som de är lojala mot, inte minst i kraft av gällande avtal. I och för sig ryms bland dessa en konkurrent till dig, men den kommer inte att synas där du är med…” Förhandlingsläget för en produkt som kan uppfattas som urvattnad, alternativt tömd på en del attraktivt innehåll, är inte helt optimalt. Värdet devalveras i köparens ögon och detta kommer att påverka prislappen negativt. I värsta fall är vägen framåt stängd; en åkare med uttalad stjärnstatus med tillhörande lyskraft kan blockera en hel bransch med sitt personliga avtal. Det kan i den bästa av världar finnas en möjlighet att bygga ut samarbetet, vilket skulle innebära att det i nästa steg omfattar hela landslaget istället för bara en individ. I den bästa av världar. Men problematiken kan i ett negativt scenario innebära att en befintlig samarbetspartner ber att tacka för sig, eller att en potentiell samarbetspartner bestämmer sig för att avstå. Kakan smakar bättre om russinen finns kvar.